«Якщо хочеш бути красивим, працюй до самозабуття, працюй так, щоб ти почував себе творцем, майстром, господарем в улюбленій справі». «Працюй так, щоб очі виражали одухотвореність великим людським щастям - щастям творчості». В. Сухомлинський
Доводиться часто чути, що краса врятує світ. Коли занурюєшся з головою в захоплюючу роботу і бачиш, як на очах народжуються дивовижно красиві речі, розумієш, що заради цього варто жити. А якщо подарувати таку річ гарній людині? Кудись дівається сум, тривога, забувається все погане. І перед тобою - радісна щира посмішка й світлі веселі очі.
Ці почуття передаються дітям, які відвідують гурток СЮТ «Моделювання іграшок-сувенірів», який проводиться на базі Мринської ЗОШ І-ІІІ ступенів з 2003 року. Керує гуртком – Фесенко Любов Федорівна. В гуртку навчаються 15 учнів.
Моделювання іграшок-сувенірів – це залучення дітей до народних традицій і художньої культури українського народу в процесі творчої діяльності. Метою програми гуртка «Моделювання іграшок-сувенірів» є формування компетентностей особистості у процесі творчості. Основні завдання полягають у формуванні таких компетентностей:
Пізнавальної: ознайомлення з різними матеріалами, інструментами, техніками виготовлення іграшок-сувенірів; Практичної: вироблення трудових вмінь, навичок обробки матеріалів, роботи з інструментами, засвоєння технологій виготовлення іграшок-сувенірів;
Творчої: формування творчої особистості, її художнього смаку, пізнавального інтересу, творчої уяви, фантазії, задоволення потреб особистості у творчій самореалізації;
Соціальної: розвиток стійкого інтересу до мистецтва свого народу, його історії та традицій; виховання позитивних якостей емоційно-вольової сфери (самостійність, наполегливість, працелюбство тощо), доброзичливості й товариськості у ставленні до інших, вміння працювати в колективі.
На гуртку ми займаємось не тільки практичною роботою, а й теоретичною. При викладанні теоретичного матеріалу використовуються такі методи роботи як розповідь, яка супроводжується показом репродукцій, бесіди з переглядом і аналізом зразків сувенірів. Проте основний час на заняттях надається практичній роботі. До неї входить виготовлення шаблонів моделей іграшок, розробка нових конструкцій, розкрій тканин, пошиття (плетіння) та оздоблення виробів.
На першому році навчання учні ознайомлюються з іграшкою як з одним із видів українського народного мистецтва, працюють із різними матеріалами та інструментами. У процесі навчання гуртківці набувають практичних навичок у виготовленні шаблонів, читанні схем, підборі та розкрої текстильних матеріалів, пошиві й оздобленні сувенірів (прикраси з бісеру, сувеніри-прикраси з бісеру, іграшки з тканини, в'язані сувеніри - гачком та спицями -, а також виготовлення листівок до свят).
На другому році навчання учні ознайомлюються з більш складнішими технологіями виготовлення іграшок-сувенірів. Гуртківці самостійно працюють із кресленнями, виготовляють об'ємні іграшки, опановують елементи конструювання лялькового одягу. Увесь навчальний процес має як творчий, так і виховний характер. Діти вчаться проектувати і створювати свої іграшки та вироби для практичного вжитку: оформлення закладу, житлових кімнат, використання в побуті.
Працюючи над колективними завданнями, учні також виконують окремі частини спільної композиції. Це згуртовує групу, адже діти учвідомлюють, що від роботи кожного залежить кінцевий результат. Колективна робота виховує в них дружні взаємовідносини, почуття взаємодопомоги.
Наша гурткова робота тісно пов'язана з народним мистецтвом. Тому учні під час навчання знайомляться з історією української іграшки, найвідомішими народними промислами, такими як вишивка, бісероплетіння, писанкарство. Заняття в гуртку відкривають широкі можливості для професійної орієнтації.
Для естетичного виховання учнів, розширення їх світогляду велике значення мають екскурсії в музеї, на виставки декоративно-ужиткового мистецтва, зустрічі з народними майстрами. Для більш успішного засвоєння матеріалу на заняттях використовують дидактичний матеріал, яскраві плакати із зображенням іграшок і кресленнями до них, зразки іграшок, різноманітні ілюстративні й фотоматеріали, вироби народних майстрів.
Творча праця є мірою соціальної значущості й змісту життя кожної людини. На заняттях гуртка учні мають змогу втілювати на практиці свої задуми у вигляді конкретних виробів.
На думку керівника гуртка, щоб дитину чогось навчити, її треба здивувати. У процесі мотивації істотну роль відіграє наставництво. Значення роботи наставника, тобто дорослого, шанованого й авторитетного спеціаліста, полягає в установленні точок дотику індивідуальної своєрідності дитини. І якщо раніше прикладом були мамині та бабусині вишивки, серветки, картини, м'які іграшки, пошиті та в'язані вироби, то в гуртку, такими зразками стали роботи дітей. Краса виробів захоплює, зацікавлює, викликає бажання власноруч створити не тільки подібне, але й краще.
Кожного року в школі проводяться виставки „Найкращі вироби учнів", де комісія в складі вчителів та учнів визначають кращі вироби на районну виставку. Ці роботи різні за розмірами і майстерністю виконання та, головне, що вони виконані з любов'ю. Бо кожна дитина залишає частинку душі й темло рук у своїй роботі. На гуртку учні вчаться не тільки моделювати, конструювати, кроїти, шити, а й вишивають, в'яжуть, працюють з бісером, мушлями, стрічками, намагаються опанувати сучасні техніки декоративно-прикладного мистецтва. Нижче подаються деякі з кращих виробів вихованців гуртка, які були відзначені різними нагородами:
Важливу роль у пізнавальній активності учнів відграють позакласні заходи, які проводить керівник гуртка у формі змагань, конкурсів, вікторин, диспутів, виставок, КВК, інтелект-шоу, брейн-рингів тощо. Така робота є великим моральним стимулом, вона підвищує продуктивність навчання та праці учнів, спонукає їх до пошуку нових рішень, тому що кожна дитина хоче показати свої надбання та свої таланти, щоб нею пишалися не лише рідні, а й однолітки.
Керівник гуртка намагається, щоб вихованці росли не лише фізично здоровими, а й були духовно багатими, щоб кожен з них став гармонійно розвинутою, творчою індивідуальністю. Творча робота виховує митця, викликає бажання продовжити пошук та відкрити нове. Любов Федорівна - це лише початок творчої праці учнів не тільки в школі, а й у майбутньому дорослому житті.
То ж віриться, що діти, які пізнали радість творчості, будуть і надалі творити, бачити красу навколишнього світу, будуть зростати духовно. |