Про кількість штатних одиниць і кількість працюючих у позашкільному закладі.
Радості позашкільників не було меж. Нарешті! Документ чекали, сподівалися і покладали надії. Нарешті вирішимо усі свої проблеми. Адже обсяг робіт у закладі за останні роки зріс в рази. А штати маємо від 70-х років минулого століття. Проте… Холодний душ:
Цитуємо п.3 згаданого наказу: Керівникам позашкільних навчальних закладів привести штатні розписи закладів у відповідність до цього наказу. При цьому з метою економного і раціонального використання коштів та відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 22 жовтня 2008 року №943 «Про економію державних коштів» не допускати збільшення чисельності працівників у закладах, що склалась на 01 січня 2013 року.
Ми сподівалися на посади завгоспа, методистів за нормативами, психолога, завідувача оргвідділу, інженера-електроніка, секретаря-друкарку… І у введеному в дію штатному розписі такі одиниці з’явилися. Але як їх можна ввести без збільшення кількості працюючих у закладі? Місцеві фінансові органи не особливо переймаючись нашими проблемами цілком прогнозовано стали на варті згаданої вище постанови КМУ «Про економію державних коштів». То як, врешті, виконувати наказ МОНМС України №1230 від 31.10.2012 року у якому чітко написано: «Керівникам позашкільних навчальних закладів привести штатні розписи у відповідність до цього наказу»? Як у відомій армійській поговірці: «Стой там, иди сюда!».
Найпростіше рішення, це тим працівникам, які вже працюють у закладі, запропонувати доплати за виконання обов’язків тих працівників, яких нам як би мати дозволено, але прийняти «з вулиці» не можемо. Проте всі необхідні і дозволені нам новим штатним розписом посади таким методом «не розпишеш». Та, врешті, не все ж і поєднати можна – надто різні профілі роботи, спеціалізація…
На щастя на відміну від загальноосвітніх закладів (суттєва відмінність) середньостатистичні районні (міські) позашкільні заклади крім одиниць адміністративно-господарського персоналу, мають у середньому від 10 ставок керівників гуртків, які визначаються як сумарна кількість годин поділена на 18. Але… Один керівник гуртка може мати тижневе навантаження 27 годин, інший – 18, а керівник гуртка від позашкільного закладу у філії при сільській школі – всього 4 години. Тобто виходить так, що «вичитувати» приміром 216 тижневих годин можуть від восьми до 54 працюючих. А тому в позашкільному закладі неможливо точно встановлювати кількість працюючих. Вона щороку (а іноді й впродовж року) суттєво змінюється не тільки внаслідок додаткового охоплення шкільної молоді гуртковою роботою, не тільки від залучення осіб до керівництва гутками у літній період, а ще й внаслідок переходів кожного з керівників гуртків від навчальних програм одного рівня до іншого. Це специфіка роботи кожного позашкільного закладу. Проте економісти наших бухгалтерій обліковують, як і раніше кількість керівників гуртків як сумарну кількість годин поділену на вісімнадцять. Водночас серед керівників гуртків є ті, що мають 1,5, 0,5, 0,25 ставки і всі вони складають «кількість працюючих у закладі». Серед них можуть бути ті, що перебувають у відпустках по догляду за дитиною і яких згідно існуючого законодавства ми маємо тримати у штаті закладу впродовж усієї їх відпустки. А щоб ці одиниці зберегти, ми приймаємо тимчасових працівників. І знову ж таки, у відпустці перебуває особа, яка мала 1,5 ставки гурткової роботи (один «працюючий у закладі»), а на час відпустки її найчастіше замінюють трьома особами по 0,5 ставки (три «працюючих у закладі»), або однією особою «на час перебування основного працівника у відпустці». Тобто практично кількість працюючих у закладі варіюється в залежності від умов.
Є й інші нюанси. Як відомо, згідно як попереднього, так і введеного у дію нового штатних розписів, посади методистів визначались у кількості як 25 відсотків фонду виділеного на гурткову роботу (раніше), або від загальної кількості ставок керівників гуртків (тепер). Тому посад методистів нема у таблиці до п. 3 штатного розпису, який називається «Адміністративно-господарський персонал». Тобто посади методистів були «сховані» у фонді гурткової роботи, а тепер «сховані» у кількості керівників гуртків. Приміром 25 відсотків від 10 ставок керівників гуртків – це два методисти. Очевидно, що посади методистів не мають враховуватись в «Адміністративно-господарському персоналі», саме на що так люблять посилатись фінансисти. Ці посади, як і кількість ставок керівників гуртків не є стабільними і їх кількість з року в рік може змінюватись. Отже ставки методистів мають обліковуватися разом зі ставками керівників гуртків з якими вони пов’язані. Тому у штатних нормативах вони й виділені в п. 4 «Педагогічні та інші працівники закладів». Цілком очевидно, що переведення керівника гуртка на методиста не призводить до збільшення чисельності працівників у закладі. Навіть якщо штатної одиниці методиста у закладі не було, її введення передбачає діючий штатний розпис. І директор закладу «зобов’язаний привести у відповідність до наказу МОНМС №1230» штатний розпис ввіреного йому закладу.
Ще певне світло на питання штатів наших закладів проливає стаття С. Меренкової, провідного державного фінансового інспектора у газеті «Бюджетна бухгалтерія» від 21 травня 2012 року №19 (259), стор 19. Вона розглядає це питання на прикладі ЗОШ, для яких також введено у дію нові штатні розписи. І у них також п. 3 відповідного наказу МОНМС приписує з метою економного і раціонального використання коштів та відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 22 жовтня 2008 року №943 «Про економію державних коштів» не допускати збільшення чисельності працівників у закладах… Цитуємо спеціаліста:
«Проте відразу виникає питання, що мало на увазі МОНМС: не допускати збільшення чисельності працівників, чи не збільшувати кількість штатних одиниць, яка склалась на дату введення в дію наказу?
Нагадаємо, що чисельність працівників може не співпадати з кількістю штатних одиниць, оскільки на підставі КЗпП працівники мають право працювати як на повну ставку, так і на 0,25, 0,5, 0,75, та 1,5 ставки. Приміром, якщо штатним розписом установи передбачено 87,25 штатної одиниці, то кількість працюючих може складати і 70, і 87 й 100 осіб.
Що ж стосується кількості штатних одиниць, то це питання теж досить суперечливе, оскільки у зв’язку з покращенням демографічної ситуації кількість класів у школах щороку поступово збільшується, тож, відповідно повинна збільшуватись і кількість штатних посад. Наприклад, якщо у 2011 – 2012 навчальному році в школі функціонувало 29 класів, а в 2012 – 2013 навчальному році – 31 клас, то повинна збільшитись кількість штатних посад заступників директора, керівників гуртків та вчителів».
Щодо останнього абзацу з наведеної цитати із статті провідного державного фінансового інспектора, то варто звернути увагу, що згідно відомої Президентської вимоги про доведення охоплення гуртковою роботою до 70 відсотків школярів, у позашкільних закладах суттєво зріс контингент, що також вимагає відповідного збільшення штатних посад, які зокрема «прив’язані» до кількості дітей у закладі (заступники директора, психологи, завідувачі господарством, комірники, діловоди, секретарі тощо).
А ще ж прискіпливіше, пильніше й "по бюрократичному" (у доброму розумінні) слід подивитися на вже не раз тут згадуваний п. 3 обговорюваного наказу: «При цьому з метою економного і раціонального використання коштів та відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 22 жовтня 2008 року №943 «Про економію державних коштів» не допускати збільшення чисельності працівників у закладах, що склалась на 01 січня 2013 року». Мова ведеться про 01 січня 2013 року. Саме на той момент не можна було допускати збільшення. Там не написано, що ця дата має діяти на подальший період і не вказано такий період. Життя продовжується. Так 2013 рік Президентом України був оголошений «Роком дитячої творчості». У рамках виконання згаданого Указу, органам управління освітою, керівникам закладів поставлені завдання по збільшенню кількості гуртків і дітей охоплених заняттями в позашкільних творчих об’єднаннях, чого не можна досягнути без збільшення кількості керівників гуртків (штатних одиниць).
Останнє. Хто має вносити зміни в існуючі штати, або говорячи мовою наказу МОНМС, «приводити штатні розписи закладів у відповідність до наказу МОНМС №1230»? Згідно п. 3 цього наказу, це роблять керівники позашкільних закладів. Інших осіб там не вказано. Власне це випливає й із діючого Закону України «Про позашкільну освіту» ст. 23. Однак згідно цієї статті Закону маємо не забути про порядок призначення заступника керівника закладу. Посада (посади) заступника, згідно вказаної статті, вводиться наказом вищестоящої установи, тобто в умовах району, чи міста – наказом відповідного відділу (управлінням) освіти. Отже, якщо у вашому закладі до 300 дітей, ви маєте ввести 0,5 ставки заступника директора, якщо від 300 до 600, то ставку заступника, а якщо понад 600, то дві ставки заступників.
Борімося колеги. Як би не змінились наші умови роботи, нам ніхто у сьогоднішній дійсності не запропонує нові штати і посади. Їх треба виборювати. Обов’язково діліться досвідом. І позитивним, і негативним. Бо проблеми будуть і ми маємо допомагати одне одному, щоб «не пропасть по одиночке». Для обговорення на «Форумі позашкільників» започаткована відповідна тема. Заходьте, будемо раді.
В. Кияниця, адміністратор сайту.
|