Учень - це факел, який потрібно запалити
Авт. Н.О. Довбиш
Працюючи керівником гуртків вже 20 років маю життєве кредо і план дій як педагога : "Учень – це факел, якій потрібно запалити”.
Спираючись на досягнення педагогічної науки, використовуючи методи народної педагогіки, я шукаю нові підходи у навчанні та вихованні, які відповідали б потребам розвитку творчої особистості, були б спрямовані на досягнення творчих і культурно-національних цінностей. Не секрет, що хороший керівник гуртка цілеспрямовано реалізує не тільки навчальну, а й виховну функцію, пов’язану з розвитком особистості дитини, має свою оригинальну виховну систему, відмінну від інших.
Моя система роботи спрямована на вирішення проблеми, над якою працює педагогічний колектив СЮТ: "Розвиток творчої особистості дитини в процесі гурткової роботи”. Працюючи над цією проблемою, визначила головні завдання, мету:
- прищеплювати дітям любов до духовної спадщини українського народу; - формувати у них національну самосвідомість; - залучати їх до скарбниці народної творчості.
Розпочинаю свою роботу з гуртківцями з вивчення індивідуальних особливостей кожного. Мене цікавить не лише питання навчання та ставлення до нього, а рівень вихованості учня, його ставлення до людей різних професій, батьків, друзів, самого себе. І тому у перші тижні роботи з набраною групою, намагаюсь провести якомога більше різноманітних справ: екскурсії, походи, прогулянки, диспути. Це допомагає мені сформувати дитячий колектив і спланувати навчальну та виховну роботу гуртка, враховуючи потреби вихованців. До складу гуртка входять діти з різних класів, тому приділяю велику увагу згуртуванню дитячого колективу, створенню в ньому позитивного морально-психологічного клімату, адаптації кожної дитини в новому колективі.
Заняття намагаюсь організувати, щоб дітям було цікаво. Тому практикую проведення занять в ігровій формі, провожу музхвилинки, спортивні розминки, вікторини, конкурси, розповідаю цікаві історії, демонструю відеофільми, слайди, провожу екскурсії на виставки тощо. Вважаю, що при проведенні гурткової роботи основними ворогами є сухість, монотонність, формалізм. І тому завжди шукаю шляхи, щоб викликати у дітей живий інтерес до виконання завдання, "запалити” їх до творчої праці. Вважаю, що процес навчання дітей в гуртках має відбуватися на позитивному емоційному тлі, в психологічно комфортних, ситуативно адекватних для дітей умовах
Гурткова робота базується на заохоченні і стимулюванні учнів до обраного виду діяльності, а також формуванню в них стійкого інтересу й потреби у творчій самореалізації. А тому стало традицією проводити в гуртках "Дня іменинника”, "Дня здоров’я”, авторських виставок робіт, різноманітних свят тощо.
Планування виховної роботи провожу разом з гуртківціями. Це дає змогу враховувати здібності і можливості кожної дитини. Вважаю, коли діти мають право на ініціативу, самостійний вибір справ та заходів, можливість виявляти фантазію, тоді й виховна робота з ними має позитивні плоди. З особливим задоволенням можу відмітити, що такий підхід допоміг розвинути творчі здібності багатьох.
В своїй роботі намагаюсь використовувати інноваційні методи та підходи до організації навчально-виховної діяльності гуртківців. Зокрема впроваджую в своїй роботі "метод проектів”. Творчі групи вихованців працють над певним проектом, який обирають самостійно, потім представляють проект на розгляд комісій "Юний технік” або "Юний дизайнер” в залежності від того за яким напрямком обрано роботу. Після обговорення в комісіях, опрацьовують відповідну літературу, спільно з керівником гуртка розробляють технологічну карту виготовлення даного експонату або експозиції. З найбільш вдалих можна назвати роботи "На ярмарок”, "Казковий млин”, "Дзвонять дзвони величаво”, "Я на сонечку лежу”, "Соняшникове диво”, "Обереги рідного дому”, "Не все мишам рай”, "Щасливого різдва” та інші.
Вихованці на нагородженні в мезеї Коцюбинського у Чернігові
За останні роки вихованці моїх гуртків брали активну участь у демонстрації своїх поробок на всеукраїнських, обласних, районних виставках-конкурсах декоративно-прикладного мистецтва, початкового технічного моделювання, фітодизайну і ставали їх переможцями та призерами. Неодноразовими переможцями виставок, конкурсів різних рівнів є Бистрицький Ростислав, Климович Владислав, Сало Анастасія, Золов Дмитро, Микуленко Ірина та інші. Такий підхід до навчання та виховання вважаю актуальним завжди.
Надія Довбиш, методист СЮТ, керівник гуртків
Скачати матеріал повністю |